Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

tirsdag 23. mars 2010

Tirsdag

Det kan värka som det kanske är en hovböld på G?

Jag talade med Gejsas förra ägare i går och beskrev hur det är med hon och hon sa "kan det va hovböld? Det har hon haft förut 2 gonger, och hon var inte varm i hoven då heller".
Det hadde jag inte tänkt på ens!
Så i dag morse ringde jag hovisen "jag tror kanske jag har en hovböld på hästen?"
Han gjorde sig hux flux klar med dom två hästar han höll på med, och åkte genast till Gejsa för att kolla.

Sen ringde han upp. Han sa han ville nog behandla detta som hovböld. Han hadde böjd på Gejsa, och vandrat runt, och hon kan va helt ren många många steg, både i svängd spår åt båda håll och på rakt spår och sen tvärrhalta i några steg förens hon plötsligen är ren igjen.

Som han sa, hadde hon en stukning, kotledsinflamation eller en sträckning skulle hon ju halta hela tiden även om hon kanske skulle haltat mindre på rakt spår. Han tror nog det kan va en hovböld som sitter djupt inn, han tycker alla täcken pekar mot det. Den sitter då såpass djupt att han inte kan hitta den med att klämma, men vad jag förstog på Carola så var det så första gongen Gejsa hadde hovböld med, att den kom riktig djupt.
Så vi skal behandla det som hovböld och ha jodopaxomslag fram till måndag. Då kommer han för att helsko Gejsa, och då skal han igjen kolla om han kan se något med tången. Förhoppningsvis kan vi hitta den då och få karvat bort skiten!

Jag håller tummar för Gejsa, stackars att gå med en böld kan inte va något kul. Och så otur att det kommer uppå varann såhär med. Bli frisk snabbt min pälskling!

Jag har även uppdaterat veterinären och skal självklart återkomma till hon om det drar ut mycket på tid eller inte blir något bättre, att det inte är nån böld ändå.

3 kommentarer:

Karro sa...

Uscha stackars liten :(
Bli frisk Gejsa sötponyn<3

Unknown sa...

Mmm hoppas det går fort att fixa!

Lisette sa...

sitter den högt upp är det inte säkert hovis får fixa det, då måste du in på klinik.