Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

torsdag 25. mars 2010

'Nog är det hovböld'

Det sa hovisen när jag ringde i dag. Hon är litegrann varm i hoven och jag kunne även känna pytteliten knöl vid kronranden nu. Så jag ringde hovisen. Han frågade om den var hård eller mjuk och om Gejsa reagerade när jag tryckte på den. Den var mjuk sa jag, och hon gillar inte att jag petar på den, då vill hon nog dra till sig hoven.
"ja, nog är det hovböld, nu får vi se om den rör sig upp, ner eller rakt ut" sa han.
Jag fick direktiver att lägga jodopaxomslag på där knölen var, och annars skal hon få gå ute. Han sa att den rör sig snabbare om hon inte står i box, altså vill detta va över snabbare.

Så jag gjorde så. Han gav även instruktioner om den skulle bryta ut själv gjennom huden och spricka av sig själv. Han sa det finns chans att den bryter ut gjennom huden innan den når ner till hoven sedan jag kan känna den nu. Så nu vill dom närmaste dagar visa mer om vad som händer. Han kommer oavsett för att sko dom andra höver på mandag, och då skal han kika närmare på det med. Tills då skal hon ha jodopax omslag och vila.

Ingen kommentarer: