Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

mandag 22. mars 2010

Måndag

Men nu blir det veterinär!
Jag talade med Anna Bonevier i dag, och berättade om hur det låg till, och hon sa så länge det inte är svullnad eller värme nånstans är det bara att låta det bero. Jag har även fått namn på en fysioterapeut för hästar som jag tänker knytta kontakt med, för evt framtidig användning.
Skal även leta reda på en equaterapeut i grannskapet som är bra och rimlig med, jag vill nog skämma bort Gejsa med lite nyttig massage och stretching och sådan om jag kan sen.

Men jag tänkte även att några mer erfarna ögon på Gejsa i dag vore kanske inte helt fel, och Emma lovade att hon och Marit skulle kolla gjennom Gejsa när dom tog inn hon i dag.
När jag kom i stallet berättade sen Emma att Gejsa haltar inte på vänster fram längre som hon gjorde förra veckan, nu är det höger. Och nu är hon litegrann värmare i kotan. Inte mycket, men det är någon liten skillnad.
Det har hon inte haft förut! Hon hadde inte fredagen och inte lördagen, dock var jag lite osäker söndag om jag var paranoid eller om det kunne va någon pytteliten skillnad.
Jag har ju varje dag kjänt gjennom Gejsa från manke ner till hov för att kolla om det är någon ändring och jag vet med säkerhet att hon inte haft värme i höger eller vänster fram till och med lördag iaf.

Detta gör att jag med rätt stor säkerhet kan säga när hon gjorde något med högerfoten. Lördag. Hon var ren då.
När jag tog inn hon sprängde Gulle gjennom tråden, han gillar inte stå själv. Gejsa hadde då huvudet mot marken mot 2 gröna grässtrån som fanns där snön hadde smält och hon kastade huvudet i vädret och kastade sig fram. Hon halkade lite med frambenen just då minns jag, inte något jättemycket, men tydligen räckte det just.
nu blir det veterinär, för detta är inte pga fel sadel inte! Den hältan ser ut att va över nu. Jag gissar hon kanske har vridit sig lite, men jag lämnar det till Anna att kolla upp.  Prata om otursmånad nu altså :( NU räcker det. Så nu hadde du rätt att det inte var pga sadeln som låg fel längre, Carola!

Ingen kommentarer: