Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

søndag 14. mars 2010

Söndag

Såret på öret ser jättebra ut, sårskorpan börjar ramla av nu och det ser riktig fint ut.

Status på hältan är att Gejsa är rätt stel i dag, och visar markering på båda benen eftersom vilken sväng vi går. Går vi i en vänstersväng markerar hon på vänster, går vi högersväng markerar hon på höger. Hon ömmar sig än över axeln men inte lika mycket som i går.

Lite pyssel och massage av matte i dag, och sen 10 minuter att gå på mycket raka sträcker så lossnade det litegrann och hon blev mycket bättre, så det ser ju bra ut. Är nog mycket stelhet bara, lite anspändhet kanske och lite öm där det har tryckt på. Hon får bara vila på :)

Men det ser ut som det går lite framöver. Hon fick två små 5 minuters promenader av mig nu, sen skal hon få en till middag och en till kvällen med. Bara gå lite fram och tilbaks och lossna litet.
Sen får hon en liten promenad i morgon med, och tirsdag medans jag ser om hon markerar medans hon går. Sen får vi se!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller tummarna för att det blir bättre. Du är så duktig och är så försiktig med henne.
Kram Berit

En riktig funderare. sa...

Ja, jag håller med dig Berit. Skulle nog inte hitta någon bättre ägare till Gejsa än Rita. :)

Jenny sa...

Jag håller tummarna för er och hoppas att Gejsa snart blir bra :).
Jag tror inte att det är bra för Gejsa att stå inne på box vila, de gör henne bara stel. Låt henne gå i en hage så att hon kan röra sig fritt de kan inte på något sätt skada henne.

En riktig funderare. sa...

Men står Gejsa inne dagtid med? Trodde hon var ute i hagen.

Unknown sa...

Jenny: Det fanns ingen lämplig hage för hon just på söndagen, dom har ju tagit bort sjukhagen och Wilmer gick ute i sjöhagen, så just söndag fick hon stå inne.
I dag var hon ute som vanlig igjen.

Joda, Carola, hon står ute dagtiden, som sagt var det bara i går då hon hadde fått gå med Wilmer som ju har visat sig inte riktig tycka om Gejsa, iaf inte just nu. Jag ville inte riska han gick gjennom tråden och jagade hon eller något.. Inte just nu iaf! Men Wilmer åkte ju i går igjen och sen åker ju Åke nu i morgon så den fina platta hagen närmest stallet blir ledig igjen :D

En riktig funderare. sa...

Så hon var inte inne pga att hon var halt då? För det är ju som Jenny säger mycket bättre att få gå ut och röra på sig då. Finns nog inte så många hästar som mår bra av att stå inne. Röra på sig så mycket som möjligt är alltid det bästa. Nu vet ni ju också att hon blev halt av sadeln och då är det ju bara fritt fram för henne att få gå i en vanlig hage. ;)