Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

mandag 15. mars 2010

Måndag

I dag när jag kom i stallet beslöt jag att Gejsa nog skulle må bra av iaf en 10-15 minuter liten promenad i grimskaftet. Hon är ju vad jag kan förstå typ stel, så lite rörelse skulle kanske hjälpa.

Så borsta och pyssla litet, och sen ut med grimskaftet.
När hon vände ut ur stallet såg jag markering just medans hon svängde och liten markering i skritt rakt fram med, men efter typ 10 meter var hältan redan mindre.

Så jag beslöt att gå runt husklungan brevid remmingsvärket, det tar typ 10 minuter att gå eller så. Lagom tyckte jag.

Men i dag var en läskig dag! När vi gick upp brevid husklungan så är det en sådan liten trädgårds vindmölle i en trädgård. Vi har väl passerat den 100 gonger eller mer under den tid Gejsa har varit här, men i dag var den hur läskig som helst! Å hua, vi snarkade och spann runt och tjohooo så läskig den var! Gejsa trippade i halvtrav brevid mig hur länge som helst.

Och just när vi hadde lugnat oss (altså att Gejsa slutade takta i alla fall) så kom vi ner till Tille och Kian sin hage. Det körde en bil förbi och sen beslöt Kian och Tille att här skulle busas, och satte i väg med svansarna i vädret, snark bock och skutt. Och det ville Gejsa med på.
Tjoho, rusa fram och så vidare och så vidare. När vi sen kom inn på gårdsplatsen typ 30 meter längre fram fick hon lite tokspel och bockade och ville fram igjen.
ont hadde hon i dag ;))

Så det värkar ju inte som hon är när döden direkt :)
Och bästa var:

Trots detta såg jag nästan ingen hälta alls när hon gick numera, och även när hon fick böja kroppen för att gå inn i boxen såg jag knappast någon hälta :)

Vi går nog en promenad i morgon med. Kanske i träns denna gongen... :p

Och förens jag glömmer det, en bild på örat. Nästan all sårskorpa har ramlat av nu, det ser riktig bra ut!

Ingen kommentarer: