Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

lørdag 13. mars 2010

Gejsa är halt :(

Hon var halt! Jonna, min finska kompis, kom för att rida gjennom Gejsa i dag. Inget att se alls av någon hälta när vi red ut, gick en vända på villaströket för att värma upp, och sen inn på ridbanan.
I den sekund Jonna bad Gejsa göra öppna, att dra inn axeln och börja jobba, då kom hältan. Hon såg helt blockhalt ut och ville inte stödja sig på ena framfoten. Jonna hoppade omedelbart av och jag fick fram och tillbaks med en häst som haltade riktig hårt.

Jonna lossnade sadeln litet och hältan blev mindre.
Hon lyfte båda frambenen, drog bakåt, sidlänges, framåt, och ingen reaktion.
Vi tog till slut av sadeln och tryckte på ryggen, både Jonna och jag vet att en sadel som ligger fel kan förorsaka hälta, och hon ömmar sig över axeln upp mot manken. Där gillade hon inte alls att jag tryckte nu!
Utan sadel var hon nästan helt ren. Direkt när hon måste jobba litet blir det aningen mer hälta, men nästan inget alls utan sadeln.

Tyvärr ligger den altså inte så bra på hon som jag trodde :( Rattans.

Jaja, nu blir det et par dagars vila, och sen får vi rida barbacka eller med barbackagjorden, tills jag har en annan sadel. Denna sadeln får jag lägga på blocket och sälga då, sen skicka pängarna till Carola.

Så var man sadellös igjen, men jag vill heller va utan sadel med frisk häst än ha sadel och halt häst. Vi får bara fixa något annat.
Wintec sadeln låg ju bra på hon, och sen får jag kolla med sadelutprovaren vilket pris han skal ha och få et klart besked på vad hon behöver.
I morgon skal jag ha stalltjänst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj då det låter inte alls kul.
Så var det för oss när vi köpte ny sadelgjord till Daili. Då var hon superhalt.
När vi bytte tillbaka till den mjuka elastiska så slutade hon halta.
Wintec sadeln kommer att bli perfekt den är gjord för haflinger/fjording ju.
Lycka till Kram Berit

Unknown sa...

Ja, det är fler fall där sadel leder till hälta. Dom får inte alltid bara ont i ryggen, benen sitter ju fäst till ryggen dom med, och trycker sadeln på dom rätta platserna vill ju steg med en fot göra ont så dom haltar utan att det är foten dom har ont i. Nikita haltade ju pga en låsning i korset tex (men det var inte sadeln då, hon hadde den innan). Men tur i oturen att jag inte haft sadeln längre, och att vi kom på det nu i dag, det var otroligt tydligt i dag. Stackars gumman, som hon måste ha kämpat, jobbat i form med karro ändå trots att det måste ha smärtat i axeln och över. Men nu är det inget mer av det.