Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

mandag 29. mars 2010

Måndag

Kåre Henrik kikade på Gejsa i dag igjen, och i dag kollade han på allt annat med. Han har kollat om det kan va hovbensbrott, hovbensinflamation och det är det inte, det är inga sprickor, skador eller hål någonstans som skulle leda till hälta, inga svampinfektioner eller annat, det är inte fång, men som han sa det är i hoven det sitter, inte i något led eller muskel.
Hon har en liten aning forhöjd digital puls i hoven nu med, fortfarande lite värme i kronranden, och han sa det var ett litet område strax under kronranden under där jag hittade knölen i torsdags där vävnaden ger lite mer vika än andra ställen, så där sitter skiten sa han. Strax under kronranden eller i kronranden.

Det kan inte va något annat än hovböld förklarade han för mig. Det känns skönt att han är så nogrann! Prisat va så bra hovslagare! Ridskolans hästar är glada hästar med denna hovslagaren, jag är övertygat om det.
Hon har självklart ont för att gå och vill helst låta bli, men hon har ändå inte ondare än att hon står och kratsar efter en munnsbit. Jag känner mig taskig som ber hon lyfta vänsterfot så jag kan blixtsnabbt kratsa ur den.
Kåre Henrik har gett nogranna instruktioner till mig.

Hon skal få gå ut som vanligt, även om hon har ont för att gå, för att få gå så mycket som normalt snabbar på skiten. Så jag har lämnat instruktioner på tavlan om att dom skal prova få ut hon men har även frågat om hon kan få en hage nära stallet så hon släpper gå så långt.
Vi skal fortsätta med jodopaxomslagen och byta varannan dag, om den brister fram skal vi rengöra nogrannt. Han sa det att så fort vi ser att hon går som vanligt och helt utan hälta så har den brustit ur nånstans och då är det bara att rensa där den har öppnat sig.

Sen skal vi ringa Kåre Henrik på måndag eller tirsdag om den inte öppnat sig, kanske han då kan hitta den och öppna den så skiten kommer ut.

1 kommentar:

En riktig funderare. sa...

Ja, som jag sa till dig förut i dag. Det ordnar sig säkert. Låt henne få gå i hagen som vanligt så öppnar den sig snart. Trevlig påsk! Så hörs vi sedan. :)