Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

tirsdag 30. mars 2010

Från lugn till oro hela tiden

Så otroligt nojigt att va hästägare när ens häst inte är helt frisk..
Jag svänger från lugn till orolig hela tiden.
I dag när dom fulgte hovisens rekomendation hadde hon så svårt att gå så dom skickade oroligt mail till mig och frågade om jag inte borde röntga nu innan påskhälgen, annars blir det många värdefulla dagar där man inte kan röntga i hudik.

Jag ringde då vet och rådfrågade hon och hon sa att även om hovisen nog har rätt i att det inte är hovbensfraktur eller hovbensinflamation (hon borde enligt Anna reagerat när man nyper runt hovbenet vid fraktur, eller reagera om man vrider hoven vid inflamation och Gejsa reagerade inget alls) så kan man inte veta 100% säkert om det är eller inte är utan röntgenplåt. Omedelbart kände jag lugnet bara rinna bort i sanden. Så jag har då, bara för att kunne känna mig lugn igjen, bestält tid på kliniken i hudiksvall för att röntga hoven och se och VETA.

Jag har fått bokat transporten till torsdag morgon sedan vi fick tid på kliniken klockan 10, och nu jagar jag då bil med dragkrok då det är det ända jag inte har i min superbil (än iaf, vi skal stoppa dit en). Så nu sover jag väl inte lugnt förens jag har sett plåten på torsdag.
Och någon tur till Norge blir det ju då inte i påsken, det blir att sköta om Gejsa i stället. Hovslagarn är informerat och sa att han vill ju självklart gjärna få veta vad plåten säger. Bästa vore ju om man även skulle se en hovböld där så han kan kika på plåten och veta vart den är.

Men ett är iaf säkert:
På torsdag kommer man iaf få en del 100% säkra svar på en hel del saker, blant annat om det är eller inte är hovbensfraktur. Så nu skal jag bara tugga tummer ett och ett halvt dygn.. :(

4 kommentarer:

En riktig funderare. sa...

Man får ju hoppas på det bästa. Och det är inte alltid man hittar en diffus hälta. Kan bli många utredningar ifall det inte är en hovböld heller. Men som sagt vi får hoppas på det och att dom karvar ur den direkt när du är där i morgon. Jag håller tummarna iaf.
kram

Unknown sa...

Ja det blir nog bra och löser sig i slutändan, förmodligen går jag och oroar mig helt i onödan :) Men det är ju så det är när man är glad i något djur och djuret sen har en skada eller är sjuk :)

En riktig funderare. sa...

En jättestor kram från mig Rita. :(

Anonym sa...

Många kramar från Gejsas förra medryttare hos Carola.
/ Anki