Denna lilla blogg är om Gjesa. Den 25 maj 2009 blev ägarbytet registrerat av hennes förra ägare och jag var djupt beärat över att anses värdig att bli hennes nya ägare. Den 1 april 2010 fick hon hastigt och oväntat lämna mig. Vila i frid älskade flicka... Bloggen stannar kvar som mitt minne om en fantastisk tid med en fantastisk häst.

søndag 21. mars 2010

Bomlös sadel

Då har jag provat bomlösingen på. Den satt som ett smack, och var underbar att sitta i, men Gejsa är inte redo för sadel helt än. Hon är ren utan sadeln, men visar hälta så fort jag sitter på. Jag hadde då inte hjärta att sitta på mer än typ 5 minuter för att känna på sadeln litegrann.

Så nu skal jag börja promenera litegrann för hand, tömköra och kanske även dra fram rockarden så vi kan köra litegrann, så hon kan få jobba bort stelheten fast utan så mycket tryck på sadel-läget :) Allt enligt rekomendation från veterinären som tips på att sätta i gong hon sen. :) Men nu blir det bomlösing på Gejsa! Och på mig förståss.

Och vet ni?
Det sitter westernstigbyglar på ;) Skönt va!

4 kommentarer:

En riktig funderare. sa...

Vet du, jag börjar tro att det är ngt annat som gjort henne halt. För så många ggr red du väl inte med sadlen att hon ska vara halt så länge? Jag tror mer på att det hänt något i hagen när den där andra hästen kom in i hagen. Du kanske borde ta ut en eqiterapuit? Känner du till någon bra som kan komma och känna igenom henne?

Unknown sa...

Nej jag gör inte det, men jag fölger råden från veteriären och frågar om vet kan komma ut i slutet på veckan ut i fall det är oändrat då :) Som du säger, så länge har jag inte användt sadeln, men nära 3 veckor var det ju. Och veterinären sa själv att det kan faktisk ta upp mot 3 veckor med otur ändå, trots den korta stunden. Jag förklarade ju hur länge hon haft sadeln och hur jag och Jonna gick till väga, samt att jag såg antydningar till markeringar innan tilly kom inn i hagen med. Tilly kan inte ha haft skulden sedan hon brasade inn i hagen dryga halvannan vecka innan jag började använda sadeln, och redan dagarna innan funderade vi på om det var nånting då vi nån enstaka steg kunne se lite konstigt i gejsas gong.
Så Tilly har inte skulden iaf. Inte därmed sagt att inget kan ha hänt i hagen, Gejsa kan ha halkat eller nånting självklart. Men jag fölger som sagt rekomendationen till Veterinären, ser jag ingen ändring till onsdag ringer jag hon igjen och ber hon komma och kika på Gejsa.

Equiterapeut har jag faktisk funderat att ta ut även länge innan detta hände, men har inte hittat nåt namn på hemsidan. Tänker fråga lite runt nu, det kan ju va hon har fått en liten låsning efter sadeltryck? Det är ju inte heller ovanligt vet jag :)

En riktig funderare. sa...

Ja, jag minns inte när hon fick sadeln och om det var innan som Tilly kom in i hagen. Det gör du ju bäst själv. Det enda jag vet att hon aldrig varit halt mer än 2 ggr när hon var ung och då var det en hovböld ena gången och en spark den andra. Men det gick ju över väldigt snabbt. Vi får hoppas att hon blir bra snart. För man blir ju lite orolig när det håller i sig så länge.

Unknown sa...

Ja visst blir man orolig, jag har en liten sting i magen, jag vill min älskling skal bli bra fort!